Eesti rallikuulekuse kohtunikud (vasakult) Vivian Ainsalu, Anu Oks ja Karin Lassmann Saksamaal FCI rallikuulekuse kohtunike koolitusel.
Tekst ja fotod: Vivian Ainsalu
Veebruari keskel toimus Saksamaal Hemeris FCI rallikuulekuse kohtunike koolitus. Kohal olid esindajad Soomest, Rootsist, Norrast, Taanist, Saksamaalt, Lätist, Ukrainast, Tšehhist, Slovakkiast ja Ungarist, Eestit esindasid meie kolm rallikuulekuse kohtunikku: Karin Lassmann, Anu Oks ja Vivian Ainsalu.
Esimene koolituspäeva juhatas sisse FCI Rallikuulekuse komisjoni president Tytti Lintenhofer Soomest. Ta rõhutas, et algav nädalavahetus pole mõeldud mitte reeglite muutmise ettepanekute tegemiseks, vaid selleks, et me kõik kehtivatest reeglitest ühtemoodi aru saaksime.
Analüüsiti ala tugevusi ja nõrkusi
Pärast tervitust ja kiiret üksteisega tutvumist algas töö rühmades. Esimeseks ülesandeks oli koostada rallikuulekuse SWOT-analüüs, tuues välja ala tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud. Tugevuste all toodi näiteks välja seda, et ala sobib kõikidele koertele, ohtude all aga, et reeglid võivad muutuda nii keeruliseks, et inimesed kaotavad ala vastu huvi.
Teise ülesandena tuli arutleda üldistel hindamiste teemadel. Selgus, et kõikides rühmades tekitas enim peavalu küsimus, kui pikka seisatust rajal saab lugeda vales kohas seisma jäämiseks? Kuna reeglites ei ole seisma jäämise pikkust ajaliselt defineeritud, on kohtunike arusaamine sellest väga erinev. Toodi sisse mõiste „nano-peatus“, mis tähistab ülikiiret seisatust või poolpeatust koerale märguande andmiseks, näiteks liikumiselt tehtavates külgsammudes. Arutleti, et peatuse pikkus peaks kestma ajaliselt nii kaua, kuni koerajuht jõuab sisse ja välja hingata. Küsiti, kas me tahame, et rallikuulekus oleks selline ala, kus võte loetakse mittesooritatuks iga kord, kui koer või koerajuht vales kohas millisekundiks seisatab?
Päeva teises pooles tegeldi videohindamisega. Ekraanil näidati kolme võtte kaupa rada Põhjamaade meistrivõistlustelt. Iga kohtunik hindas iseseisvalt, pärast arutati hindamist üheskoos. Kuigi enamjaolt oli hindamine ühtlane, tekkis nii mõnegi võtte juures tuliseid arutelusid. Taas kord osutus keeruliseks küsimus, mis on peatus ja mis on nano-peatus.
Nii esimese päeva videohindamise kui teise päeva hindamise puhul tekitasid mõned võtted tuliseid arutelusid.
Rada paika programmi abiga
Teise koolituspäeva algul tutvuti raja koostamise programmiga, esitlejaks oli selle autor Tamás Szerémy Ungarist. Kõik said programmi kasutamise kohta küsimusi esitada ning ka ise rada koostada. Tamás andis ülesandeks koostada võimalikult keeruline rada, ülesande võitjaks tuli Karin Lassmanni ja Maryna Nemchenko (Ukraina) tiim.
Päeva teine pool möödus hallis, kus pandi maha FCI klassi rada ning kohtunike paaridel tuli hinnata kahte koera. Hindamine toimus kolme võtte kaupa, pärast mida oli ühine arutelu. Enamjaolt oldi hindamises ühel meelel, kuid taas tekitasid osad hetked sooritustes tuliseid arutelusid.
Koolitus lõppes tagasivaatega kahele päevale. Kleepmärkmetele pandi kirja mõtted, mida endaga kaasa võtta ning tekitati neist kõige olulisemate punktide sein. Jälle vaatas kõige enam vastu sõna „peatus“. 1. aprillil avaldab FCI hindamise täpsustused, loodetavasti saavad koolitusel välja tulnud hindamise probleemkohad neis selgemini kirjeldatud.
Mida sellelt koolituselt kaasa võtta? Teadmistena ehk seda, et punkte tuleks maha arvestada vaid kindla vea puhul. Ning teise asjana seda, et rallikuulekuse kohtunikel lasub suur vastutus, kohtunikud on need, kes kujundavad rallikuulekuse tulevast nägu. Kui hinnatakse kõrgelt kiireid koeri ja kiireid sooritusi, muutub ala kiiremaks. Kui hinnatakse kõrgelt aeglaseid ja kontsentreeritud sooritusi, muutub ala aeglasemaks.
Kokkuvõtteks võib öelda, et koolitus oli ülimalt kasulik ja huvitav ning kõik olid ühel meelel, et selliseid koolitusi oleks vaja korraldada tihti, et ala areneks ühtlaselt ning kõikidel kohtunikel oleks alast ühine arusaam.